Agni este una dintre principalele puteri numerice din conducerea vedismului, a domnului focului de sacrificiu și al casei. În hinduism, Agni este unul dintre principalii zei, pe care iconografia îl suprapune unui berbec. Agni este, de asemenea, venerată în budismul ezoteric.
Agni este un cuvânt sanscrit care înseamnă “foc” (nume), aparținând latinului ignis, cuvântului rusesc ogonul (ogon), lituanianului ugnisul, toate cu semnificația “focului”, reconstrucția proto-indo-europeană a rădăcinii h₁égni-. Agni se prezintă în trei forme: foc, trăsnet și soare.
După cum sugerează și numele, vedicul Agni este moștenit de la o zeitate indo-europeană a focului.
Agni este primul cuvânt al primului imn din anticul text Rigveda. El este șeful suprem al îndatoririlor și ceremoniilor religioase și apare ca un mesager între muritori și zei. Ritualurile vedice implică toate Agni, de exemplu, Agnicayana, adică înăbușirea altarului de foc, Agnihotra, care-l sacrifică pe Agni.
Agni este deva (zeu), al doilea în ierarhie după Indra (regele zeilor și stăpânul Cerului) în puterea și importanță atribuită lui în mitologia vedică, cu 218 din 1028 imnuri Rig-Veda dedicate lui.
El este fratele geamăn al lui Indra și, prin urmare, fiul lui Dyaus Pitar (sinonim cu Zeus la greci și cu Jupiter la romani) și Prithvi (zeița mamă a hindusismului). Cu toate acestea, se spune că are două mame (cele două părți ale carierei folosite la aprinderea focului) și zece fecioare (degetele omului care luminează focul) sau că este de două ori născut. Este unul dintre gardienii direcției, reprezentând sud-estul.
Focul vetrei casnice, Agni se spune “stăpânului casei”, focului din vatra satului, i se spune “șeful satului”, focul vetrei tribale “regele”.
În textul antic Rig-Veda se spune adesea că Agni se naște din apă sau trăiește în ape, conform formulei Agni, nepotul apelor. S-ar putea să fi fost inițial la fel ca Apam Napat, care este, uneori, descris ca un foc născător de apă. Această formulare evocă “duplicitatea” fundamentală a focului, trecând în mod constant de la lumea întunericului la cea a luminii (fuga în apă …).
Celelalte nume folosite în Rig Veda, epitetele sau aspectele lui Agni sunt Matarishvan, Jatavedas sau Bharata.
Agni călărește un berbec deoarece este animalul asociat cu focul, în principiul celor șapte chakre majore ale hinduismului. Focul este elementul atribuit manipurării, a treia chakră. Berbecul este mantra asociată cu a treia chakră.
Bharata este un epitet al lui Agni, de unde provine numele Indiei, Bharat în hindi și sanscrită (bhatataii, unui trib arian).
Agni este un zeu trifuncțional: ca un zeu al focului, este atât focul de purificare și de sacrificiu, care permite ofrandelor să fie transmise la zei, focul războinic și de la sfârșitul timpului, care distruge lumea (dar permite regenerarea ei) și focul vetrei, care încălzește și permite gătitul mâncării.
Agni este, de asemenea, unul dintre dikpala (există opt zei care păzesc punctele cardinale și intercardinale), gardianul sud-estului. Într-o nuntă hindusă, Agni este martorul principal.
Mai mult decât atât, în Ayurveda (medicina hindusă care vindecă cu plante), Agni este una dintre cele trei fundamentale, una dintre cele trei mărci, una dintre cele trei „stări“, asupra căreia trebuie să acționezi pentru a realiza un echilibru care dă sănătate. Celelalte două sunt Sūrya (zeul Soarelui) și Vāyu (zeul vântului, paznicul nord-vestului), respectiv soarele și aerul.